italia

Enten det handler om romertid eller renessanse, pasta eller pizza, Romeo eller Julie, kan det være vanskelig å vite hvor fakta ender og mytene starter. Skap din egen italienske historie – blant fargerike kulisser; ved kysten, i storbyen eller til fjells.

Fakta Italia

Landet har de siste tiårene europarekord i antall regjeringer. I iskremkø, kan man som veloppdragen nordmann risikere å ikke komme frem til disken før stengetid. Man kan prøve å formidle det man ønsker med noen gloser, men effektivt blir det først når man slenger litt med armer og hytter med neven. I dette lyset kan det virke underlig at Roma var den moderne verdens støpeskje! Men det berømte Romerriket ble jo etablert her, med utgangspunkt i Roma, i 753 f. Kr. – og ble et imperium som strakk seg over hele Middelhavsområdet til Storbritannia og til persiske grensene i øst. Juridiske- og politiske systemer, byggestiler og –teknikker er blant det som har satt sitt preg på verden fra denne tiden. Men imperiet kunne ikke vokse inn i himmelen, og etter en lengre nedoverbakke ble riket delt i to i 476 e.Kr. I kaoset som fulgte vokste det sterke, dog konkurrerende, by- og sjøstater frem. Pisa, Venezia, Genova var blant byene som dominerte Middelhavsområdet og dermed handelsrutene mot øst.  Med handelen vokste økonomien, og  kunstnere og tenkere trakk til byer som Firenze, Milano og Venezia. Men så oppdaget portugiserne Amerika og ottomanerne grep om seg i øst, og handelsmonopolet smuldret. Det fulgte nye nedgangstider og et kaos av konkurrerende småstater, før kong Vittorio Emanuele ll klarte å samle Italia til ett kongerike i 1861. Det italienske monarkiet kappet selv sin gren da kongen valgte å godkjenne Mussolini som statsminister etter svartskjortenes kupp i 1922. Det nazistallierte fascistregimet endte sine dager med Mussolini under andre verdenskrig, og i 1946 ble Italia republikk etter en folkeavstemning. I etterkrigsårene fulgte økonomisk vekst, og Italia er etablert som en av de store og viktige i europeisk sammenheng. Men landet har også omfattende utfordringer med  lav økonomisk vekst, høy arbeidsledighet, organisert kriminalitet, korrupsjon og store forskjeller mellom sør og det mer velstående nord.
Landet strekker seg langt (ca. 1800 km fra Brennerpasset i nord til Trapani på Sicilia i sør), og har derfor et variert klima. Sør-Italia, samt kysten langs Toscana og Liguria har et typisk middelhavsklima med tørre, varme somre og forholdsvis milde vintere. Mens innlandet og fjellområdene har kaldere og våtere vintere – ofte med snø i høyden.

Beste tid

Hele året. Vår og høst er perfekt for storby- og aktivitetsferie, mens man midt på sommeren har det best på øyene eller langs kysten. Vinterstid er det flotte forhold på verdensberømte skisteder i nord.
Valuta: Euro
Både veier og jernbane er relativt godt utbygd. Motorveiene (Autostrada) er hovedsaklig firefelts, har en øvre fartsgrense på 130 km/t og går i kryss og tvers over hele landet. Den 58 mil lange strekningen Milano-Roma vil, når trafikken flyter, kunne gjøres unna på knappe seks timer. Når man kjører inn på Autostrada trekker man en billett, og når man kjører ut betaler man for strekningen som er tilbakelagt. Tog er også effektivt og forholdsvis rimelig, i alle fall om man reiser mellom større byer. Hurtigtog, Frecciarossa, på strekningen Milano-Roma tar fra 2 timer og 55 minutter og koster fra 43 euro per pers. Reiser man på «vanlige» Intercity eller regiontog og med litt bagasje bør man vurdere 1. klasse rett og slett pga mer plass.www.trenitalia.it
SAS, Norwegian og Ryanair flyr direkte fra Norge til flere byer i Italia. Det går helårsruter til Roma og Milano. I Roma er det to flyplasser: Fiumicino og Ciampino. Førstnevnte er den største, og ligger ca. en times reise med buss eller bil fra byen. Tog er også en mulighet. Ryanair flyr til Ciampino som ligger nærmere sentrum. Taxiene som går fra Romas flyplasser har fastpris til og fra adresser innenfor bymurene (hvor de fleste hotellene ligger): 48 euro fra Fiumicino og 30 euro fra Ciampino. Gjelder vanlig taxi med inntil fire passasjerer, døgnet og året rundt (mange sjåfører vil prøve seg på turister med kvelds- og helgetillegg etc, men det er det ikke!). Også i Milano er det to flyplasser: Linate (nærmest sentrum) og Malpensa (ca. 40 minutter til sentrum med flytoget Malpensa Express, beregn ca. en time i bil/buss). SAS bruker begge disse flyplassene, om du bestiller t/r-billett kan det hende du lander på den ene og returnerer fra den andre. Ryanair flyr til Bergamo, som også ligger ca. en times reise i buss/bil fra sentrum av Milano. Om sommeren setter flyselskapene opp ruter til steder som Pisa (Toscana), Bologna (Emilia-Romagna), Pescara (Abruzzo), Alghero og Olbia (Sardinia), Palermo (Sicilia). Tilbudet varierer litt fra år til år.
Olivenreiser arrangerer ulike sykkel-, vandre- og tematurer fra nord til sør i Italia.  Startour arrangerer reiser til øyene Sicilia og Sardinia.  Startour TEMA arrangerer en rekke gruppereiser både til øyene og fastlandet: Historie og kultur, aktivitet og mat- og vin er aktuelle tema.  Apollo arrangerer reiser til Venezia-området, samt storbyweekend i Roma.  Ving selger fly og/eller hotell på destinasjoner som Sorrento, Capri, Positano, Firenze, Milano, Roma, Venezia, Sicilia og Bologna.  Tenuta Italia har spesialisert seg på opphold på vingårder, eller lignende, i landlige omgivelser i Toscana, Umbria, Lazio, Piemonte og Veneto. Skreddersyr reise og aktiviteter. La Bella Vita formidler over 60 ferieboliger i landet, og arrangerer enkelte temareiser. Kan også hjelpe til med bestilling av flybilletter etc. Con Gusto importerer først og fremst gourmetprodukter fra Italia til Norge, men med utgangspunkt i sine gode kontakter arrangerer de også ulike matrelaterte utflukter.Sardinia Reiser holder til på Sardinia og formidler overnatting og aktiviteter på den populære ferieøya. For morsom sightseeing på to hjul, sjekk ut Italy Segway Tours som arrangerer guidede turer på segway i både Roma, Firenze og Milano.

Alle reportasjer fra Italia

Loading...